Oesters en champagne in Walvisbaai

2776
Walvisbaai Namibië
Pelikanen vliegen mee met de boot in de hoop de restjes oesters te bemachtigen.

In de veronderstelling een gewone boottocht te hebben geboekt om te zoeken naar dolfijnen en walvissen stappen we vol goede moed aan boord. Het is nog erg vroeg als om 6 uur ’s ochtends de wekker gaat in ons hotel in Swakopmund.

Een half uurtje later worden we opgehaald en rijden we naar Walvisbaai. Ondanks dat we nog wat slaperig zijn is het een heerlijke rit met aan één kant de uitgestrekte zandduinen en aan de andere kant de op de kust beukende golven.

Walvisbaai Namibië
Flamingoes kiezen het luchtruim in Walvisbaai.

Op zoek naar bultruggen in Walvisbaai

Nog voor we de haven uit zijn gevaren gaat de fles met lokale brandewijn al rond. Volgens oude traditie om de opvarenden een veilige vaart te wensen. Een prima traditie natuurlijk, maar zo vroeg op de ochtend slaan wij toch maar even over.

Walvisbaai Namibië

Walvisbaai is de belangrijkste havenstad in Namibië en ligt net ten noorden van de Steenbokskeerkring. De visserij-industrie hier vormt naast het toerisme een belangrijk deel van de inkomsten van het land.

We worden niet teleurgesteld en al snel zien we links en rechts van de boot de rugvinnen van dolfijnen boven het water uitkomen. Een groepje kanoërs beleeft de tijd van hun leven als de dieren op centimeters van hun peddels boven komen om adem te halen.

Tussen de dolfijnen door varen we langzaam richting de kolonie zeeleeuwen die hier altijd te vinden is. De camera’s gaan in aanslag als twee jonge mannetjes besluiten om het tegen elkaar op te nemen.

Walvisbaai Namibië

Opeens lijkt de radio aan boord te ontploffen. Er is een bultrug walvis gezien net buiten de baai. Natuurlijk gaat ook onze boot een kijkje nemen. De zeeleeuwen blijven wel zitten op hun vaste plek op het strand.

Bultrug walvis in het vizier

Spannende momenten volgen als we op de locatie aankomen waar de walvis ongeveer moet zijn. Hij lijkt echter een sprintje getrokken te hebben en we zien hem zo’n tweehonderd meter verderop boven het wateroppervlak uitkomen. Ook al is het een flinke afstand, het is geweldig om een reusachtig dier als dit in zijn natuurlijke omgeving te mogen bewonderen. We volgen het dier een poosje zonder dat we veel dichterbij komen. De cruise is nu al geslaagd!

Op de foto lijkt de bultrug walvis op net iets meer dan een vliegenpoepje op de lens, maar dat mag de pret niet drukken. Op verzoek is de foto beschikbaar.

Net als we denken dat het niet beter kan worden is het lunchtijd. Op één of ander manier zijn we aan boord beland van de oesters & champagne cruise. Soms gaan dingen niet volgens plan en we schikken ons maar in ons lot. Voor het eerst in mijn leven probeer ik een verse oester. Niet geheel overtuigd volgt een tweede. De derde laat ik liggen, toch niet helemaal mijn smaak. Een derde glas champagne sla ik uiteraard niet af..

Walvisbaai Namibië
Leuke verassing aan boord, verse oesters met champagne. Foto Mathilde Louwerens.
Verse oesters.

We zijn weer terug onderweg naar de zeeleeuwen kolonie. Deze keer blijft de radio stil en krijgen we uitgebreid de kans om de dieren te bekijken terwijl de boot rustig op de golven heen en weer deint.

Pelikaan Walvisbaai Namibië

Net als we denken even achterover te kunnen leunen op de terugweg komen verschillende pelikanen af op de overgebleven oesterschelpen. Gewend aan de dagelijkse cruises landen ze op de achtersteven in de hoop dat er meer toeristen zijn die net als mij de verse oesters niet geheel kunnen waarderen en ze een andere bestemming gunnen.

(Foto’s Maarten van de Biezen)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.